Introductie

Begin 2011 begaf onze toen ongeveer 5 jaar oude wasmachine van AEG het... defecte motor. Na wat wikken en wegen besloten we om een nieuwe wasautomaat te kopen van Electrolux (zelfde groep). We twijfelden nog even om voor een duurdere Miele te gaan maar kozen uiteindelijk toch voor de Electrolux EWF 167440, een toestel uit energieklasse A+ en met was en zwierresultaat A, dat waren onze vereisten.

We kregen van de Eldi winkel sowieso 5 jaar garantie maar besloten gezien onze vorige ervaring deze tegen een meerkost uit te breiden naar 8 jaar.

Acht jaar gemoedsrust, dachten we... het vervolg lees je chronoligisch in deze blog (recentste berichten bovenaan, gebruik het blogarchief rechts om terug te gaan tot eind 2011).

Electrolux wasautomaat schade

Electrolux wasautomaat schade

vrijdag 18 mei 2012

Reactie Electrolux: het is onze eigen schuld...

Dat is toch wat ik kan afleiden uit het schrijven dat we vandaag mochten ontvangen. Ik citeer letterlijk uit de brief: "Ten commerciële titel hebben wij in onze werkplaats één keer de trommel en de kuip volledig kosteloos vervangen, terwijl het duidelijk om een gebruikersfout ging en niet om een ondeugdelijk product."

Misschien kan iemand ons eens komen tonen welke fout wij maken bij het gebruik van de machine? Ook vreemd dat we dit nooit eerder hadden bij onze vorige twee toestellen... misschien zijn we wel op een andere manier beginnen wassen sinds we zijn overgestapt op deze wasautomaat?

Het gaat echter nog verder:
"Indien er een fout aan de trommel zou zijn geweest, had het fenomeen zich van bij het eerste gebruik gemanifesteerd. Problemen van deze aard die zich op latere tijdstippen voordoen, zijn zonder twijfel het gevolg van een verkeerd gebruik."

Misschien moeten ze bij Electrolux eens wat verder nadenken en zit het probleem niet bij trommel of kuip, het probleem bleef zich immers nog enkele keren voordoen na de herstelling. Maar goed wij zullen de machine dan wel opnieuw verkeerd gebruikt hebben zeker?

Het bedrijf blijft bij zijn voorstel om up te graden naar een wasautomaat type L75685FL tegen een meerprijs van 300 euro. Het gaat echter nog een stap verder, en dit is toch echt te gek voor woorden: een herstelling in onze werkplaats (opnieuw kuip en trommel vervangen) tegen de prijs van € 250 btw inbegrepen.

Electrolux vraagt dus dat we betalen voor een herstelling aan een toestel dat nog onder garantie valt waaarbij ze nogmaals een actie gaan uitvoeren die eerder geen soelaas bood. Dit alles onder het mom van "verkeerd gebruik", want op die manier proberen ze te ontsnappen aan hun wettelijke garantievoorwaarden. Vraag me af bij wie de bewijslast zit dat wij de machine verkeerd gebruiken, ik heb totaal geen zin in een juridische procedure maar de vraag is of we nog andere opties gaan hebben?

We wachten nog even af of er reactie komt van het FOD Econonie of vanuit Eldi, ondertussen zullen we ons verhaal misschien wat actiever gaan promoten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten